7 Kesan Buruk Onani Yang Anda Tidak Pernah Fikirkan

loading...
7 Kesan Buruk Onani Yang Anda Tidak Pernah Fikirkan

Onani adalah aktiviti seksual bukan penetrasi yang sering dilakukan oleh lelaki mahupun wanita. Onani atau masturbasi oleh sebahagian besar doktor masuk dalam kategori safesex asalkan dilakukan dengan benar, tidak menimbulkan masalah kesihatan dan tidak terlalu sering atau ketagihan.



Malangnya tidak ada batasan seberapa banyak orang melakukan onani sehingga masuk kategori candu. Dalam artikel seksualitas.net kali ini kita akan membincangkan beberapa tanda jika anda sudah kebanyakan melakukan onani.

Seperti halnya jenis ketagihan lain, ketagihan onani tentu memberi kesan negatif, baik itu bagi kesihatan mahupun psikologi. Tanda anda sudah kebanyakan onani akan terlihat dari ciri-ciri yang dirasakan oleh anda sendiri. Misalnya anda lebih suka masturbasi ketimbang hubungan seks normal, selalu terpancing mengulang lagi jika ada kesempatan, dan lain-lain.Tanda anda Sudah Kebanyakan Onani

Jika anda mendapatkan salah satu atau beberapa daripada ciri tersebut, akan semak diri anda dan berusahalah di mengurangkannya. Berikut ini 7 tanda anda sudah kebanyakan onani, mari kita bahas satu per satu.

1. Menjadikan onani sebagai pelampiasan emosi
Ghairah seks memang kadang meningkat ketika emosi sedang tidak stabil. Salah satu penyaluran yang umum dilakukan adalah dengan melakukan masturbasi. Jika anda selalu menjadikan onani sebagai pelampiasan emosi anda maka ada kemungkinan anda telah ketagihan.

2. Timbul sakit pada kawasan kelamin

Aktiviti onani melibatkan rangsangan yang sengit pada kawasan kelamin secara terus menerus. Terlalu banyak melancap tentu akan menimbulkan kerosakan pada rangkaian yang terus menerus dirangsang. Akibatnya adalah timbul lecet pada kulit zakar atau yang paling parah saluran darah jadi rosak. Jika ini yang anda rasakan saat ini maka boleh dipastikan anda terlalu banyak onani.

3. Timbul rasa malu

Menurut banyak doktor, kesan paling umum dari masturbasi adalah keadaan psikologi pelaku terganggu. Kesannya adalah penurunan tahap keyakinan diri dan malu ketika berada di lingkungan sosial. Kesan-kesan psikologi seperti ini umumnya hanya dirasakan oleh orang yang melakukan onani terlalu kerap.

4. taksub

Seperti orang yang taksub dengan makanan, maka orang yang taksub melakukan onani tidak boleh menghilangkan fikiran untuk melakukan onani dari fikirannya. Setiap ada kesempatan atau waktu lapang, atau jika melihat sesuatu yang mengghairahkan, maka fikirannya selalu mencari cara untuk melakukan masturbasi.

5. Menyesal

Semua orang yang aktif melakukan onani mempunyai perasaan bersalah dan selalu berniat berhenti onani selepas melakukannya. Malangnya niat berhenti itu timbul hanya sesaat, ketika ghairah seks bangkit lagi atau jika ada pencetus maka dia akan bermasturbasi lagi.

6. Mengganggu hubungan

Bagi pasangan suami isteri, onani boleh jadi adalah salah satu variasi seks yang boleh dilakukan secara bersama-sama. Tetapi jika salah satu pasangan lebih menikmati melancap sendiri daripada mutual dan mempunyai kemungkinan mengganggu hubungannya dengan pasangannya, maka itu adalah petanda onani yang dilakukannya tidak normal lagi alias terlalu banyak.

7. Kesepian

Jika anda merasa hampa, tidak mempunyai teman untuk berkongsi, malas beraktifitas dan lebih memilih melakukan masturbasi maka itu bermakna anda sudah ketagih. Hal tersebut terjadi kerana kesan daripada hormon dopamin yang anda keluarkan saat mencapai orgasme.

Bahaya Onani
Walaupun banyak doktor yang menyebut onani terlalu banyak tidak berbahaya dan tidak akan membuat sperma habis, aktiviti ini bukan bererti tanpa risiko sama sekali.

Banyak kajian telah membuktikan adanya penurunan kualiti hidup pada orang-orang yang terlalu banyak onani atau telah ketagihan. Walaupun kesan paling umum dilihat sebatas hanya pada faktor psikis tetapi masalah-masalah psikologi ini lambat laun tentu akan memberi kesan kepada kesihatan fizikal juga.

Masturbasi berlebihan disebut-sebut boleh menyebabkan ejakulasi awal, meski masih diperdebatkan tetapi beberapa kajian terkini telah membuktikan hal tersebut. Beberapa ahli terapi seks juga mendedahkan masturbasi boleh menimbulkan masalah erektil suatu masa nanti.

Yang pasti, bahaya onani yang berlebihan akan kelihatan secara psikologi dan dirasakan oleh pelaku sendiri. Kesan yang muncul umumnya adalah timbulnya fikiran negatif dan jarang bergaul secara sosial dengan orang lain.

Jadi jika anda sudah mengalami salah satu daripada tujuh tanda terlalu banyak onani seperti dituliskan di atas, maka ada baiknya anda belajar menghentikannya.

sumber 
loading...